Geldbeheer: beheren van je geld en budget

Uit de financiële problemen blijven valt of staat met deugdelijk geldbeheer. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het opbouwen van een leuke spaarbuffer of een goede oudedagsvoorziening. Maar hoe beheer je jouw budget op een goede en overzichtelijke manier? En welke hulpmiddelen kun je gebruiken om budgetbeheer concreet vorm te geven? In dit artikel leggen we het uit aan de hand van een aantal nuttige tips.

Financiële post ordenen

Rekeningen, belastingaanslagen- en teruggaven, facturen en loonoverzichten, ze komen meestal door de brievenbus in de vorm van post. Het goed beheren van je persoonlijke financiën begint dan ook met het organiseren van je administratie.

Begin met het sorteren van je post in een financieel en niet-financieel deel en orden ze middels een klasseringssysteem. Facturen en rekeningen kun je daarbij het beste apart houden. Maak eventueel ook een scan van deze documenten en sla ze op in aparte mappen op je computer. Zo hoef je nooit te zoeken en heb je de belangrijkste documenten ook altijd digitaal bij de hand.

Kies een vast tijdstip voor betalingen

Kies een vast tijdstip, bijvoorbeeld een bepaalde dag in de week, om je financiële post op je gemak door te nemen. Ook het kiezen van vaste momenten voor het doen van bepaalde betalingen zorgt voor overzicht en rust in je hoofd. Voor een beter overzicht is het verstandig om facturen onder te verdelen in twee typen: de reeds betaalde en de betalingen die nog uitgevoerd moeten worden. Kies bij voorkeur een rustige plek, waar de afleiding minimaal is, om je financiële zaken af te handelen.

Maak een overzicht van de inkomsten

Om je financiën goed te kunnen beheren, is het natuurlijk uitermate belangrijk dat je precies weet wat je maandelijks binnenkrijgt en uitgeeft. De inkomsten kun je bijvoorbeeld indelen in de onderstaande categorieën.

  • Beroepsinkomsten: dit zijn de inkomsten die voortkomen uit werk of uitkering, extra premies zoals de dertiende maand en het vakantiegeld, inkomsten uit een bijberoep of nevenfunctie en extra gelden zoals onkostenvergoedingen voor het openbaar vervoer, maaltijdcheques of representatievergoedingen.
  • Inkomsten uit sociale zekerheid: hieronder vallen toeslagen zoals de zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderbijslag, Wajonguitkering en het kindgebonden budget.
  • Pensioenen: denk bij deze categorie aan de AOW of inkomsten die je geniet uit pensioenregelingen met voormalige werkgevers.
  • Andere inkomsten: dit zijn bijvoorbeeld inkomsten uit beleggingen, geld dat je verdient met het verhuren van een woning, eenmalige of occasionele baten, fiscale premies die gekoppeld zijn aan het bezitten van een eigen huis of uitgekeerde levensverzekeringen.

Zet je uitgaven op een rijtje

Ook de uitgaven zijn goed inzichtelijk te maken door ze in te delen in een aantal vaste rubrieken.

  • Vaste uitgaven: deze komen elke maand of week terug. Denk bijvoorbeeld aan de huur/hypotheek, de wekelijkse boodschappen en zorgverzekeringspremie.
  • Recurrente, maar naar tijdstip en omvang variabele kosten: hierbij moet je denken aan kosten die niet elke maand, maar wel een keer in de zoveel tijd opduiken. Goede voorbeelden zijn de onderhoudskosten voor je woning, auto of huis of de uitgaven voor kleding.
  • Sporadische uitgaven: dit is het deel van je budget dat wordt besteed aan zaken als cadeaus, het vervangen van kapotte apparaten en vakanties of uitstapjes. Op dit deel van je budget heb je zelf de meeste invloed en kun je dus ook het meeste besparen.

Geldbeheren

Gebruik een kasboek

Het bijhouden van de bovengenoemde inkomsten en uitgaven is geen onoverkomelijke mammoetklus en hoeft tegenwoordig zeker ook niet meer gepaard te gaan met een enorme papierwinkel. Gebruik bijvoorbeeld een kasboek van KasBoek.nl. Het voordeel van deze onlinedienst is dat hij prima toegesneden is op de internetbankieromgeving van jouw bank. Transacties kunnen eenvoudig worden geïmporteerd. Bovendien kun je ze in het kasboek gelijk en automatisch indelen in overzichtelijke categorieën

KasBoek biedt je de keuze tussen een gratis (Basis) en een betaalde versie (Compleet) aan. De laatste variant ondersteunt meer functies en maakt het dus gemakkelijker om je geldbeheer naar een hoog niveau te tillen.

Beperk onnodige uitgaven

Om je budget adequaat te beheren en financiële uitglijders te voorkomen, is het ook belangrijk om onnodige uitgaven zoveel mogelijk te beperken. Veelvoorkomende, maar onnodige en meestal te voorkomen uitgaven zijn:

  • Aanmaningskosten en roodstand. Het (veel) te laat betalen van een factuur kan leiden tot aanmaningskosten. Die zijn meestal gemakkelijk vermijdbaar als je betalingen inroostert op vaste tijdstippen. Ook aan rood staan hangt vaak een vervelende financiële strop in de vorm van debetrente en administratiekosten. Hoe langer je rood blijft staan, hoe meer het bedrag uiteindelijk oploopt.
  • Vermijd ondoordachte consumptiekredieten om de bestedingshonger te stillen. Zeker bij grote aankopen is het belangrijk om goed na te denken over de beschikbare bestedingsruimte en de uiteindelijke aanschaf van een artikel soms nog even uit te stellen.
  • Probeer impulsaankopen te beperken. Het kan verleidelijk zijn om je smartphone of hd-televisie te upgraden als je een eenmalige financiële meevaller hebt. Maar is het ook echt nodig? En loop je met zo’n aankoop niet het risico op een financiële kater in de nabije toekomst?
  • Prijzen vergelijken kan tot flinke besparingen leiden. Koop een product nooit in de eerste de beste winkel waar je langsloopt of in de eerste webwinkel die Google op je scherm tovert. De prijzen voor exact hetzelfde product kunnen per aanbieder namelijk flink verschillen. Zoeken loont dus! 

Conclusie

Met de juiste tools en mentaliteit is het dus goed mogelijk om serieus werk te maken van geldbeheer. Je zult zien dat dit voordelig uitpakt. Adequaat geldbeheer zorgt voor rust en stabiliteit en voorkomt dat je in de nabije en verdere toekomst voor onplezierige verrassingen op financieel vlak komt te staan!